Ozvěny Slatiňan
Obrázek velký
Hodnocení průběhu edukačně-preventivního pobytu Územní organizace. Svaz diabetiků ve Slatiňanech ve dnech 24.6. - 1.7.2005 ve Zderazi.
Pobyt byl předem pečlivě připraven předsedkyní organizace paní Olgou Slachovou. Místo pobytu bylo vybráno jako náhradní pro tento pobyt,v pěkném přírodním prostředí na pokraji Toulavcových maštalí v ozdravném zařízení Renospondu. Všechny diabetiky doporučili diabetologové, ošetřující lékaři. Pobytu se zúčastnilo 22 diabetiků, 2 vedoucí a dalších 6 nediabetiků. Lékařskou péči zajišťovala firma Renospond a vlastní zdravotní sestry paní Olga Slachová a Mirka Broklová. Při cestě hromadným dopravním prostředkem autobusem M + H jsme se zastavili na výstavě slatiňanské občanky paní Tomiškové v muzeu v Chrasti. Při příjezdu do Zderazi nás vítalo modré zrcadlo rybníka, čisté a borovým ozónem provoněné prostředí. Ubytování bylo poskytnuto ve 2 a 3 lůžkových pokojích. Pro vyšetření účastníků, k přednáškám a kulturnímu vyžití nám byla poskytnuta klubovna s televizí a videem. Sloužila zároveň jako jídelna. Všichni diabetici absolvovali vstupní vyšetření se stanovením glykémie, hmotnosti a krevního tlaku.
Všichni účastníci pobytu denně ráno cvičili pod vedením paní Slachové. Celý den 26.6. jsme věnovali cvičení, přednáškám a rozjímání o zdraví pod vedením Marty Korečkové. Tento den byl zlatým hřebem našeho pobytu a rozhodně přispěl k posílení našeho zdraví. Během pobytu jsme vyslechly zdravotní přednášky, z nichž oceňujeme zejména přednášku pracovníků zdravotní firmy Medynamis z Práchovic. Počasí nám po většinu pobytu přálo, takže jsme mohli využívat přehřáté vody v rybníku k plavání a osvěžení. Denně jsme uskutečňovali vycházky okolním čistým letním prostředím.
Navštívili jsme Záchranou stanici pro ochranu ohrožených zvířat SOP v Pasičce. Obdivovali jsme se skalním útvarům kolem Boru, shlédli jsme skalní obydlí ve Zderazi. Také procházka do Proseče se vydařila. Tady jsme „objevili“ zajímavou výrobnu zdravotní obuvi, jejichž služby určitě v budoucnu využijeme. Při vycházkách jsme sbírali houby, v čemž zvláště vynikl pan Korbel. Také nějaké borůvky jsme si nasbírali a snědli.
O vycházky se staral pan Kolek a jemu patří naše poděkování.
Pobyt jsme obohatili zajímavými a všemi účastníky přivítanými soutěžemi v ruských kuželkách, petan-koulí a společenskými hrami. Vítězové soutěží byli vyhodnoceni, přičemž zvláštní ocenění v ruských kuželkách provedla firma Renospond. Nepříznivého počasí v části jednoho dne jsme využili k promítání videosnímků se zdravotní a historickou tématikou. Strava byla pestrá a úměrná a odpovídající našim potřebám doplňována často zeleninou. Dne 27.6. večer jsme se dokonce zúčastnili grilování kuřecího masa, které pro nás připravila firma Renospond.
Večer 30.6. jsme se věnovali hodnocení pobytu, vyhodnotili a ocenili jsme vítěze všech soutěží. Ocenili i 3 nejstarší členky pobytu, kterým je 82 let a tyto s námi absolvovali soutěže i některé vycházky.
Cesty domů 1.7. jsme využili k návštěvě Litomyšle – muzea a galerie a dalších pamětihodností.
Dospěli jsme k názoru, že pobyt splnil své poslání, přispěl k upevnění zdraví a k utužení přátelských vztahů našeho kolektivu. Ocenili jsme vstřícnost obsluhujícího personálu, prospěšnost rehabilitačních procedur – masáží, koupelí a dalších.
Poděkování bylo vysloveno za organizaci a obětavost paní Slachové a paní Brokové a Beránkové, panu Kolkovi. Velkým přínosem byla pomoc pana Žáka, který jednak poskytl svoje osobní auto jako pohotovost pro případnou pomoc, ale především byl vždy první s pomocí se svýma šikovnýma rukama. Pohotově rovněž pořizoval fotosnímky pro dokumentaci organizace.
Hodnocení zpracovali členové samosprávy rekondičního pobytu.
Svaz diabetiků ve Slatiňanech uskutečnil od 21.5. do 28.5.2005 ozdravný pobyt pro 22 členek v Podhájské na Slovensku.
Společná cesta vlakem na místo konání pobytu byla příjemná a velmi rychle nám utekla. V Podhájské na nádraží nás čekalo velmi milé překvapení. Byly jsme přivítány členy naší organizace, kteří zde trávili dovolenou před námi. Oblečení v plážových kostýmech a s velkým transparentem v rukách nás vítali proslovem, což způsobilo na nádraží velké pozdvižení. Po ubytování jsme vyrazily na koupaliště. Hned první den jsme vyrazily na koupaliště. Hned první den jsme se hezky opálily.
Pondělí, kdy probíhá na koupališti sanitární den a je tedy zavřeno jsme využily k návštěvě nedaleko města Nitry. Prohlédly jsme si historickou část města. Velmi se nám líbila prohlídka místní synagogy. Samozřejmě nechyběla návštěva v tržnici. Z Nitry jsme si přivezly špekáčky, na kterých jsme si pochutnaly druhý den u táboráku. Další dny jsme se koupaly v teplých vodách termálních pramenů a slunily a slunily.
Moc se nám líbil i křesťanský svátek Boží tělo, konaný v místním kostele, který nám připomněl zlaté časy našeho mládí.
Rády jsme cvičily se svými krajany z východních Čech v bazénu. Týden nám rychle utekl. Pobyt byl báječný, hlavně díky vzácné a obětavé kamarádce a organizátorce Olince Slachové, která je naší předsedkyní Svazu diabetiků.
Moc jí děkujeme a budeme dlouho vzpomínat na krásně prožité dny v Podhájské.